divendres, 1 de gener del 2016

Personalitat pròpia

Tota organització necessita tenir una personalitat pròpia, és a dir, un conjunt de característiques que la distingisquen i que permeten reconèixer-la i diferenciant-la de les altres. Aquests atributs específics de cada institució configuren la seua identitat, la qual es concreta en dues qualitats definitòries. D´una banda, els trets físics que són els que incorporen els elements icònic-visuals com a signe d'identitat, vàlids per a la identificació de l'empresa des del seu entorn. Els dos aspectes bàsics de la identitat física d'una entitat inclouen una forma simbòlica –la marca/imagotip- i una forma verbal – logotip -. D´altra banda tenim els trets culturals que són els que aporten els elements profunds de la pròpia essència de creences i valors de l'organització, és a dir, la personalitat o identitat cultural de la institució que es concep com la manifestació, en forma codificada, de la cultura latent de l'empresa.

De la conjunció de tots dos sorgirà una concepció integral de la identitat corporativa, un projecte global que haurà d'ocupar-se tant de la imatge externa que projecta, com de la interna i de les pautes que delimitaran una filosofia, un estil laboral (administració, recursos humans, adreça...), dins de l'entitat. En definitiva, es considera la identitat corporativa com un conjunt de característiques amb les quals una empresa ha decidit identificar-se i projectar-se davant els seus públics, per a açò ha de dur a terme una programació d'estructures sígniques organitzades que satisfacen les seues necessitats i que han de respondre a una traducció visual de la seua personalitat corporativa.

D'aquesta manera, s'ha de parar esment a tots els senyals de comunicació tant concretes (per exemple, el logotip), com a abstractes (una donació benèfica) que emanen de l'empresa conscient i inconscientment, ja que d'elles sorgiran valors que s'arrelaran profundament a la identitat de la institució.  Per tant, la identitat corporativa és una de les peces claus de la comunicació en empreses i institucions i només una identitat corporativa, fort, coherent i consistent permetrà a aquestes organitzacions adaptar-se als canvis , canvis que porten al fet que els seus responsables en matèria comunicativa realitzen continus estudis d'imatge que els permeta conèixer i definir la marca i el producte o servei; determinar els seus atributs positius i negatius; accentuar el record i efecte de la publicitat, i determinar la credibilitat i l'acceptació que té aqueixa imatge.


Per ScolopendraJazz (Treball propi) [CC BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], via Wikimedia Commons

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada